Der har været en del snak om den planlagte offroad bane i den seneste tid. Det har ført til at planerne er blevet ændret en smule.
Vi i bestyrelsen har desuden ikke været ret gode til at give en klar udmelding om vores planer. Det beklager vi og forsøger hermed at rode bod på.
Arbejdsdagen 10/8
Det største kritikpunkt har været at vi bruger tid og ressourcer på at anlægge en ny bane i stedet for at vedligeholde vores eksisterende. Derfor ændrer vi planerne for arbejdsdagen d. 10/8, så denne dag bruges på følgende:
- Fjerne ukrudt på onroad banen og vores anlæg generelt
- Reparere skaderne på taget i pitten
- Udskifte trin på kørertårnet
- Sprøjtning af kanter på onroad banen
- Forsøg med kunstgræs på onroad banen (læs mere nedenfor)
På den officielle del af arbejdsdagen (kl. 9-15), vil der kun blive brugt kræfter på ovenstående. Nå arbejdsdagen er slut (kl. 15), kan dem der har lyst og interesse i en offroad bane blive og starte på at anlægge en lille prøvebane. Det er vigtigt at understrege at dette ikke er en "rigtig" offroad bane, men kun en lille bane af begrænset længde, som skal bruges til at afprøve om en offroad bane giver gener for kørerne på onroad banen.
Der er kommet forslag om at det indkøbte kunstgræs kunne lægges ud på græsområderne på onroad banen, så vi slipper for at lave så meget vedligeholdelse og så vi undgår at græskanterne ødelægger asfalten. For at afprøve om det virker laver vi et par forsøg med kunstgræsset rundt omkring for at se hvordan det fungerer.
Fremtidsplaner
Der har været snakket om mange aspekter af den kommende offroad bane og her kommer en præcisering af bestyrelsens planer på de forskellige områder:
Offroad kontra onroad
Det har aldrig været meningen at NMRC skal til at være en offroad klub. Det har heller ikke været meningen at onroad og offroad skulle have lige høj prioritet i NMRC. NMRC er primært en onroad klub og det bliver den ved med at være. Offroad banen skal ses som en tilføjelse, som har følgende formål:
- Give unge som har en eller anden RC (typisk offroad) bil stående på hylden en mulighed for at komme ud og køre på bane og finde ud af om sporten er noget for dem
- Tillokke nye unge medlemmer
- Give de eksisterende medlemmer som har 1:10 eller 1:8 offroad el bil, et sted at køre med disse
- Give børn af klubbens medlemmer et godt sted at køre med deres små RC biler
Økonomi
Det har aldrig været meningen at klubben skulle investere i en flot offroad bane. Det har derimod været meningen at anlægge en funktionel offroad bane til færrest mulige penge.
For at være helt konkret så har vi fået kunstgræsset gratis, men vi har betalt 2000,- for at få det transporteret til Næstved. De 2000,- er alt hvad der indtil videre er investeret i banen.
Mht. til den nødvendige maskine til at flytte kunstgræs og anlægge banen, så er vi blevet lovet det stillet til rådighed gratis, af et af klubbens medlemmer.
Materiale til at lave kanter på offroad banen vil ligeledes blive stillet til rådighed gratis af et par af klubbens medlemmer.
Det vil derfor være muligt at anlægge den planlagte bane uden at det koster os mere end de 2000,- vi har givet for at få transporteret kunstgræsset.
Hvis banen på sigt kan tillokke blot 4 nye medlemmer, vil banen give overskud for klubben.
Tælleranlæg og løb
Der skal ikke, hverken nu eller i fremtiden, indkøbes noget som helst tællerudstyr eller lignende til offroad banen. Banen skal heller ikke bruges til nogen form for løb, som involverer andre kørere end NMRCs medlemmer.
Støv- og støjproblemer
Vi kan selvfølgelig ikke på forhånd garantere at banen ikke giver støvproblemer for onroad banen. Derfor laver vi nu en lille prøvebane, som skal bruges til at afprøve om banen giver støvproblemer. Skulle der opstå støvproblemer, vil vi se på om disse kan løses. Hvis det ikke er muligt at løse eventuelle støvproblemerne tilfredsstillende for onroad kørerne vil offroad banen blive nedlagt igen.
Mht. til støj vil det kun blive tilladt at køre med el biler (max. 1:8). Dette krav er ufravigeligt og vil ikke blive ændret i fremtiden, af den simple grund at hvis vi skal køre med brændstofbiler på offroad siden af vores anlæg, kræver kommunen at der opsættes støjværn. En opgave som ressourcemæssigt vil ligge udenfor klubbens formåen.
Kørsel med brændstofbiler på offroad banen, vil blive betragtet som overtrædelse af NMRCs ordensregler og kan i yderste konsekvens medføre bortvisning.
Vedligeholdelse
Vi vil forsøge at anlægge banen, så den kræver mindst mulig vedligeholdelse. Som beskrevet ovenfor vil vi forsøge at benytte noget af vores kunstgræs til at gøre onroad banen og vores anlæg generelt, mindre vedligeholdelseskrævende. Derfor mener vi godt at det kan lade sig gøre at vedligeholde den nye bane. Det er igen noget prøvebanen skal være med til at be- eller afkræfte.
Hvis det viser sig at vi ikke kan vedligeholde banen og den derfor skæmmer udseendet af vores anlæg, vil banen blive nedlagt.
Opsummering
For at opsummere, så vil der først blive anlægt en lille prøvebane. Tid og kræfter til at anlægge denne, vil ikke gå fra de ressourcer vi har til rådighed på arbejdsdagen, men være frivillig arbejdskræft ud over. Banen vil ikke koste noget ud over de penge der allerede er brugt.
Banen skal bruges til at teste om en offroad bane giver gener for onroad kørerne. Er dette tilfældet og kan disse problemer ikke udbedres, nedlægges banen.
Viser det sig at banen ikke bliver vedligeholdt vil den ligeledes blive nedlagt.
MVH Bestyrelsen